Inspiration om bra ledarskapsutbildningar och föreläsningar

För att utvecklas som människa och utveckla sin egen kompetens kan det vara ett extremt bra tips att gå en föreläsning om ledarskap eller om hur andra människor fungerar. Det är egentligen det som ledarskap går ut på, att man ska kunna känna in andra människor och deras personlighetstyper för at sedan kunna veta vad de är bra på samt sedan vart de har sina brister, för alla har brister någon stans. För att  exempelvis vara personalchef för en massa människor krävs det inte att man är lite bättre än alla andra på den avdelningen, utan det krävs som chef att man kan leda alla olika personer med deras personlighetstyper och få dem själva att blomma ut. Då krävs det oftast en eller flera ledarskapsutbildningar samt föreläsningar för att veta hur man ska agera i en viss situation eller liknande. Som chef måste man kunna lyfta fram andra, annars är det inte någon mening med att ha en chef som är ansvarig om personalen. Hade chefen helt enkelt inte brytt sig om personalen så hade det varit extremt mycket arbetskraft som endast gick till spillo om personalen inte kan utvecklas nog.

De nio personlighetstyperna

Det finns något som heter enneagrammet och det är de nio olika personlighetstyperna. Det kan verka konstigt att man ska dela in varje människa i endast 9 olika typer, men det fungerar faktiskt. Sedan är det ju inte så att alla i exempelvis personlighetstyp 5 är exakt likadana, alla människor är ju olika men varför de kommer i just samma personlighetstyp kan bero på att de agerar på samma sätt, de är oroliga över liknande saker, de är lugna eller stressade och massvis med andra faktorer. På vissa ledarskapsutbildningar får man lära sig detta vilket kan vara till stor nytta. Är det sedan så att du är chef på ett jobb och att du har gått denna utbildningen kan du sedan se på din personal och veta vilken typ de tillhör. När du vet vilken typ varje individ i din personal tillhör så vet du även hur du ska handskas med dem på bästa sätt när det uppstår konflikter, bristpunkter eller liknande. Det är extremt mycket lättare att leda när man har kunskap om varje enskild person, då kan man oftast göra ett bättre jobb och varje individ som har dig som chef känner sig säkert mer förstådda och även dem kan göra ett bättre jobb. Därför finns det inget specifikt sätt som säger hur man ska leda, utan det gäller att anpassa sig efter de personerna man leder. Men självklart finns det tips på saker man kan tänka på när man är i en ledarroll. En bra ledarskapsutbildning är MIL, där får man göra övningar som går ut på att först och främst lära känna sig själv men även andra. Sedan får man utgå ifrån olika situationer och lära sig hur man ska handskas med det. Det är en otroligt fin utbildning som är nyttig och lärorik samt att man utvecklas.